Tillgänglig semester? Håll dig hemma!
Man kan ju tycka att det ska vara enkelt med en hotellvistelse. Att det ska vara en tid av lyx i vardagen. Frukost och annan mat lagas och serveras, sängkläder byts och rummet städas. Inte av en själv utan av andra. Men så enkelt är det inte riktigt. Ovannämnda detaljer stämmer men för en del personer ligger det så mycket mer bakom. Det är fler detaljer som måste stämma för att vistelsen på hotellet ska fungera.
Man kan ju tycka att det borde räcka med att gå in på hotellets hemsida och boka det rum som man vill ha. Enkelrum, dubbelrum, tillgängligt rum. Vill man vara säker på att få det sistnämnda typ av rummet är det dock säkrast att ringa hotellet ifråga efter att ha gjort sin bokning. Man vill höra från en som känner till rummen att det stämmer överens med vad som anges på hemsidan. Man får en bekräftelse på telefon och det känns bra.
Man kan ju tycka att det skulle vara bra så, att man ska kunna slappna av inför sin kommande hotellvistelse. Men nej, det är inte förrän man befinner sig på hotellet och har sett hur hotellrummet ser ut som det avgörs om man kan slappna av eller inte. Har rummet de anpassningar som man är beroende av? Hur ser badrummet ut? Är det ens ett tillgängligt rum man har bokats in på? Ibland möts man av någonting helt annat än vad man trott sig bokat. Ett tillgängligt rum där dörren in är så tung att man inte själv får upp den, en hög tröskel in till badrummet som i sig är i storlek att man knappt kan vända med en manuell rullstol där inne, en toalett där handtag intill saknas, en duschkabin där knappt en stående person får plats och även där en tröskel på golvet. Någon duschstol syns inte till. Ovanför handfatet finns en spegel på väggen vilket ju vore lustigt annars. Men spegeln är inte användbar för någon som sitter ner. Spegeln befinner sig för högt upp så inte ens pannan syns. Men, man behöver väl inte spegla sig. Håret kan väl se ut lite hur som helst?
För en vecka sedan befann jag mig i Göteborg tillsammans med mina två systrar och min mamma. En födelsedagspresent från storasyster. Mina tankar kring det tillgängliga rummet som var bokat kom från och till redan i förväg men jag ville ändå lita på att allt skulle stämma överens med vad som angetts på hotellets hemsida och på telefon med kundtjänst. Det är sådant man ska kunna lita på som kund. Mina föraningar blev dock bekräftade när dörren till hotellrummet öppnades.
Jodå, i datorn stod det att det är bokat ett tillgängligt rum så det måste ju vara tillgängligt. Ja,ni kan få titta på ett annat rum som i datorn också står som tillgängligt. Kanske att det rummet skulle passa bättre för dina behov? Det är ju inte så lätt när man inte jobbat här så länge, man har inte så bra koll på hur alla rummen ser ut. Dessutom var det inte någon av oss som jobbade vid tillfället som samtalet togs emot så vi kan inte uttala oss. Kompensation på hotellvistelsen? Det kan det inte beslutas om för stunden. Chefen får ta det beslutet och denna är inte anträffbar förrän på tisdag. Ring gärna då men svara gärna också på mailet ni kommer få, med en utvärdering om er hotellvistelse. Det är bättre om ni tar kontakt än att det går genom oss. Fem hotellrum senare och det hittades aldrig ett tillgängligt hotellrum. Fastän det stod i hotellets dator att de alla fem skulle vara just tillgängliga.
Alla rummen vi fick titta in i hade en köksdel. Spis, mikro, köksskåp. Skåp under köksbänken hindrade mig dock från att kunna ta mig intill och mikron var på en högre nivå så den nådde jag inte alls. Om jag nu hade velat använda mig av köket så hade jag inte haft möjlighet till det. En köksö som o
Tillgänglighet, vad är det egentligen? Det frågar sig många och det finns lika många svar som det finns människor. Alla har vi olika behov. Men, det finns en tillgänglighetslag. Det finns sådant som alltid ingår när någonting ska tillgänglighetsgöras i det offentliga. Att ett rum är stort som en mindre enrumslägenhet innebär inte att rummet är tillgängligt. Jag kanske kan dansa rullstolsbugg i rummet men kommer jag knappt in i badrummet och där inte finns några handtag intill toaletten så spelar det ingen roll. Om jag inte kan utföra mina behov på toaletten så kan jag inte bo i rummet, hur stort det än är. Det är en helhet som måste fungera.
Mycket handlar också om attityd och bemötande. Oförstående och en ovilja om att bli insatt i en situation som är främmande gör det ännu mer otillgängligt för mig. Med en ovilja att försöka förstå blir det nämligen ingen förändring. Det stannar upp där och då samtalet avslutas. Personen bakom receptionsdisken andas ut när ens hotellvistelse är slut och man checkat ut från hotellet. Det är upp till mig som kund att driva det vidare. Som i så många andra situationer.
"Vill du ha en tillgänglig semester? Håll dig hemma!"
Är det er slogan, Clarion collection Hotell Odin?
Bild 1 & 2.
Första badrummet.
Tröskel in.
Duschstol och handtag
på väggen i duschen
saknas. Duschslangen
sitter för högt upp på
väggen. Toalettstolen
saknas ryggstöd. Handtag
vid toaletten saknas.
Spolknappen sitter på
väggen bakom toalettstolen.
Handfatet och spegeln är i för hög
höjd.
ST:
Bild 3.
Andra badrummet.
Tröskel in.
Kant in till duschkabinen.
Duschstol och handtag
på väggen i duschen saknas.
Duschslangen sitter för
högt upp på väggen.
Handtag vid toaletten
saknas. Handfatet och
spegeln är i för hög höjd.
ST:
Bild 4.
Tredje badrummet.
Tröskel in.
Duschstol och
handtag på väggen
i duschen saknas.
Duschslangen sitter för
högt upp på väggen.
Toalettstolen saknar
ryggstöd. Handtag vid
toaletten saknas.
Spolknappen sitter på
väggen bakom toalettstolen.
Handfatet och spegeln är i för
hög höjd.
ST:
Bild 5, 6, 7, 8 & 9
Fjärde badrummet.
Tröskel in.
Litet duschutrymme.
Duschstol och
handtag på väggen
i duschen saknas.
Toalettstolen saknar
ryggstöd. Handtag
vid toaletten saknas.
Spolknappen sitter på
väggen bakom toalettstolen.
Handfatet och spegeln
är i för hög höjd.
ST:
Bild 10, 11 & 12
Hotellrummet från
olika vinklar.
Hjulen snurrar, hjulen rullar...
Taggat med:
Clarion Collection Hotell Odin, petter stordalen, otillgänglighet, funkofobi
2 kommentarer | Skriv en kommentar | Kommentarer RSS
Skriv en kommentar
Föregående inlägg: Stomipåsar i Lviv
Nästa inlägg: Grejen med toaletter
Vi bodde på hotell i Kristianstad där rummet fungerade med rullstol, men.. liknande ett källarförråd med ett litet typ källarfönster ut mot en bakgård där glasflaskorna från restaurangen tömdes typ Kl 6-7 på morgonen.
För att kunna äta frukost fick vi gå ut på gatan, runt hörnet och kalla på personal för att bli insläppta genom dörren. Sedan åka mathissen till andra våningen där frukosten serverades. Inte optimal lösning precis..
Vad tråkigt! Det borde dessutom stå bättre när man bokar, eller om man ringer och bokar så borde det vara bättre information om rummen, man ska inte behöva kolla flera olika rum när man kommer fram till ett hotell.